Praktische Gids voor Mindfulness in het Onderwijs, herziene versie 2024
​De herziene versie van Implementing Mindfulness in Schools: An Evidence-Based Guide is nu beschikbaar. Deze gids, uitgebracht door The Mindfulness Initiative, biedt praktische en wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen voor het effectief integreren van mindfulness in het onderwijs. De publicatie is dit voorjaar vernieuwd om de nieuwste inzichten en best practices te weerspiegelen.
​
De gids is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel, Begrijpen van mindfulness, definieert mindfulness en benadrukt de kernprincipes, zoals het bevorderen van openheid, nieuwsgierigheid en mededogen. Het ontkracht ook enkele veelvoorkomende misvattingen, zoals de veronderstelling dat mindfulness enkel gericht is op ontspanning.
Het tweede deel, Werkt mindfulness – En zo ja, hoe?, onderzoekt de wetenschappelijke basis van mindfulness in scholen. Het toont aan dat mindfulness aanzienlijke positieve effecten heeft op zowel leraren als leerlingen, waaronder verbeterd welzijn, vermindering van mentale gezondheidsproblemen en betere cognitieve en sociale vaardigheden.
Het derde deel, Mindfulness in de praktijk brengen in scholen, biedt stapsgewijze instructies voor de implementatie. Het benadrukt het belang van het trainen van leraren in mindfulness voordat het aan leerlingen wordt geïntroduceerd. Ook worden strategieën besproken om mindfulness te integreren in de hele schoolcultuur, van leiderschap tot klaslokaalpraktijken.
De gids bevat tevens bijlagen met nuttige hulpmiddelen, systematische reviews en evaluatiemethoden om scholen te ondersteunen bij het meten van de impact van mindfulnessprogramma's.
Deze gids is een waardevolle bron voor iedereen die mindfulness wil bevorderen in het onderwijs. We moedigen scholen en onderwijsprofessionals aan om deze gids te gebruiken en zo bij te dragen aan een meer zorgzame en effectieve leeromgeving.
De gids is gratis te downloaden op de website van The Mindfulness Initiative via deze link.
​
​
​
​